Samochody elektryczne vs. samochody zasilane LPG

Podczas jazdy samochody elektryczne nie emitują bezpośrednio zanieczyszczeń, czego nie można powiedzieć o samochodach zasilanych paliwem LPG. Jednak trzeba wyraźnie zaznaczyć iż samochody spalinowe odpowiadają tylko za nie więcej niż 10% globalnego zanieczyszczenia środowiska. Z drugiej strony, produkcja energii elektrycznej, którą ładowane są samochody elektryczne, często wiąże się z emisją zanieczyszczeń wynikających z faktu, iż obecnie na świecie mamy tendencje do wygaszania elektrowni atomowych, przy jednoczesnym małym jeszcze udziale źródeł energii odnawialnej przy produkcji energii elektrycznej.

Emisja zanieczyszczeń na 100 km

Co prawda samochód elektryczny nie emituje bezpośrednio zanieczyszczeń, jednak musimy uwzględnić że np. w Polsce, początkiem 2023 roku, elektrownie węglowe odpowiadały za ponad 80% wytworzonej energii. Niestety elektrownie tego typu emitują zanieczyszczenia w czasie produkcji energii elektrycznej służącej do ładowania samochodów elektrycznych, dlatego w tabeli uwzględnimy je jako zanieczyszczenie wytwarzane przez te samochody.

W oobliczeniach przyjęto że na pokonanie odcinka 100 km zostanie zużyte 10 litrów LPG dla samochodu spalinowego, a dla samochodu elektrycznego będzie to 20 kWh energii.

ZanieczyszczenieSamochód zasilany LPGSamochód elektryczny
(ładowany prądem z elektrowni węglowej)
CO2
(dwutlenek węgla)
~17 kg /100km~16 kg /100km
NOx
(tlenki azotu)
mniej niż 0,4 g /100kmwięcej niż 10 g /100km
SOx
(tlenki siarki)
mniej niż 0,005 g /100kmwięcej niż 20 g /100km

Uwzględniając produkcje i utylizacje baterii stosowanych w samochodach elektrycznych, łączny poziom emisji CO2 w porównaniu z samochodami na LPG, jest docelowo porównywalny albo nawet wyższy dla samochodów elektrycznych.

W przypadku pojazdów na LPG, emisja cząstek stałych jest zazwyczaj tak niska, że jest trudna do zmierzenia, dlatego często jest nawet pomijana i uważana za nieistotną. Wyprodukowanie 20 kWh energii elektrycznej skutkuje minimalnie 4000 razy większą emisją tlenku siarki, oraz przynajmniej 25-krotnie razy większą emisją tlenku azotu, niż wyemituje je spalenie 10 litrów LPG.

Ważną informacją jest także że samo wydobycie niezbędnego do produkcji baterii kobaltu, litu i niklu powoduje ogromne szkody dla środowiska takie jak zapylenie, toksyczne opary, ogromne zużycie wody, zatrucie rzek i zanieczyszczenie powietrza.

Jako ciekawostkę należy dodać że na dzień dzisiejszy atmosfera Ziemi składa się tylko z 0,04% dwutlenku węgla.

Ciężar samochodu

Z dostępnych badań wynika, że przeciętny elektryk obciąża drogi ponad 2 razy bardziej niż jego odpowiednik z silnikiem benzynowym. Powoduje to szybszą eksploatacją nawierzchni dróg, co z czasem będzie wymagało częstszych prac remontowych, które będą z kolei związane z innymi zanieczyszczeniami środowiska.

Dodatkowo znacznie większa waga samochodów elektrycznych powoduje że zużycie opon w tego typu samochodach wiąże się z większą emisją pyłu PM10 w ilości 1,5 g /100 km oraz pyłu PM2,5 w ilości 0,5 g /100 km.

Koszt przejechania 100 km

Porównajmy także średni koszt przejechania odcinka o długości 100 km samochodem zasilanym LPG i samochodem elektrycznym.

Samochód na LPGSamochód elektryczny
Zużycie na 100km10 litrów LPG20 kWh
Średnia cena3 zł za litr LPG1,25 zł za 1 kWh
Koszt przejechania
100 km w PLN
30 zł25 zł
Podana cena energii elektrycznej uwzględnia jej cenę po przekroczeniu limitu zużycia i uwzględnia opłaty związane z przesyłem i dystrybucją energii.

Po przejechaniu 100 000 km samochodem elektrycznym zaoszczędzimy około 5 000 zł w porównaniu z samochodem z instalacją LPG. Jest to znikoma oszczędność, biorąc pod uwagę znacznie większą cenę samochodu elektrycznego niż spalinowego.

Żywotność i sprawność baterii

Średnia żywotność baterii w samochodach elektrycznych według producentów to ok. 100 000 km i maksymalnie 5-7 lat. W teorii po tym czasie wydajność baterii wyraźnie spada, a koszt wymiany baterii przekracza już wartość samochodu. W praktyce sytuacja wygląda jednak jeszcze gorzej, o czym przekonać się mogą kierowcy którzy zakupili taki wyeksploatowany samochód.

Dodatkowo trzeba pamiętać, że podczas ujemnych temperatur drastycznie spada zasięg jaki możemy pokonać na jednym ładowaniu. Uwzględnić też musimy małą dostępność stacji ładowań i długi czas ładowania, w porównaniu z czasem tankowania. Dlatego musimy zawsze dobrze przemyśleć i zaplanować podróż, gdyż rozładowane baterie to nie tylko nieplanowany postój ale także brak klimatyzacji lub ogrzewania w samochodzie. W bardzo skrajnych sytuacjach taki postój może narazić nas i naszych pasażerów nawet na zagrożenie życia.

Utylizacja

Co do utylizacji, samochody zasilane LPG, jak większość samochodów spalinowych, są demontowane, a ich metalowe części są podawane recyklingowi.

Utylizacja samochodów elektrycznych, a w szczególności ich baterii jest procesem skomplikowanym i kosztownym, gdyż baterie do samochodów elektrycznych nie są na chwilę obecną tworzone z myślą o ich recyklingu. Koszty produkcji nowych baterii są niższe niż używanie materiałów z odzysku. W niektórych krajach producenci samochodów są zobowiązani do pokrycia kosztów utylizacji pojazdów, jednak w większości krajów, w tym w Polsce jest brak jakichkolwiek regulacji prawnych, co do tego kto będzie ponosił koszt utylizacji baterii z samochodów elektrycznych, w przypadku kiedy samochody spalinowe w całości zostaną zastąpione przez elektryczne po roku 2035.